Black Celebration - 1
Music For The Masses - 1
Violator - 5
Songs Of Faith And Devotion - 3
Ultra - 3
Exciter - 8
_
Concert no: 047
Date: 2001.09.02 (Sunday)
Location: ul. Puławska 266, Tor Wyścigów Konnych, 02-684 Warsaw /
Poland
Opening Act: Technique
Audience: nominal 35000 / actual: 31000
Rec of gig: Bootleg Audio
_
Comment: We had been waiting for this concert for 16 years
and? Now it is a history. The band came to Poland after many years of passing
over our country. From that time they came on every single tour and it is
pointless to organise only one concert at the present.
Curiosities caught during the concert on Sluzewiec. An audience started waving
to early during Never let me down again [84] which Dave commented-Wait for Me!!!
He did the same in Riga 2001.08.29. It probably happened because waving on
previous tours started after finish of mix, whereas a little bit later on
Exciter tour. We have to mention about technical problems on the beginning of
Never let me down again [84]-Dave shouted I can't hear... Dave were talking to
audience while When the body speaks [84] was played. Dave said: Ooo we had got
all night with you on the beginning of Enjoy the silence [84]
Maybe many things escaped our notice on Sluzewiec because of emotions and
weather. When you listen to a bootleg "quietly" you can find out easily that
there
were few things which made the concert special. It was one of the last times
when the
band played full set. depeche MODE changed version of five songs. They were
Dream
On [85], Freelove [83], Enjoy the silence [84], Personal Jesus [84]. In the
first song
Christian completely changed a middle part of it, in the second one Martin
slightly
changed his solo on a guitar and whole band with Gahan who sang the end a
slightly
different went for it. Freelove [83] was changed drastically because Mr Eigner
played
it in way which wasn't played on any other concerts- he beat the song different
and
that's why an effect was wicked... Enjoy the silence [84] was played slightly
different
by Gore as well. He extended his solo part to eight extra tacts. The different
and
never played before blues guitar solo can be heard on the end of Personal Jesus
[84]
after audience shouted fourth time. This solo was found while we were working on
dynamic of the song. This bared another thing: the guitar in Personal Jesus [84]
was
supported with tapes. Never mind...If there is a technique we should use it.
I have to mention that although there was used half-playback Martin played
particular
parts and doubled them. He used tapes just in case...
Not many people remember that the concert was part of TP SA Music & Film
festival.
The festival started in May and finished in September. This was a creative way
to find
reach sponsor and extend definition of festival.
Komentarz: Koncert na jaki czekaliśmy 16 lat i co? Teraz to
już historia. Zespół zawitał do kraju po latach omijania nas. Od tej
pory został już na każdej trasie, a obecnie to już bez dwóch Koncertów nie ma
sensu startować ze sprzedażą.
Z ciekawostek wyłapanych podczas Koncert na Służewcu.
Publiczność zaczęła machać zbyt wcześnie na
Never Let
Me Down Again [84], podobnie jak to było w
Rydze 2001.08.29 - Dave skwitował to okrzykiem -
Wait for Me!!!!
Prawdopodobnie wynika to z tego, że na poprzednich trasach machanie rękoma
odbywało się zaraz po zakończeniu mixu, a na
Exciter Tour
później. Nie można też nie wspomnieć o problemach ze sprzętem na początku
Never Let
Me Down Again [84] - Dave krzyczy I can't hear... W czasie
When The Body Speaks
[84] - Dave zagaduje publiczność... A na początku
Enjoy The
Silence [84] - Dave mówi ...Ooo we've got all night with you...
Być może na Służewcu wiele rzeczy umknęło uwadze,
zadziałały emocje związane z koncertem, pogoda. Kiedy słucha się bootlegu z tego
Koncertu "na
spokojnie", to łatwo można odkryć, że nasz Koncert był pod wieloma względami
wyjątkowy. Byliśmy jednym z ostatnich miejsc gdzie zespół zagrał pełny set,
otrzymaliśmy od depeche MODE aż pięć zmienionych wersji piosenek. Chodzi
o Dream On [85],
When The Body Speaks
[84], Freelove [83],
Enjoy The
Silence [84],
Personal Jesus
[84]. W pierwszy kawałku Christan zupełnie
inaczej zagrał środkową część tego utworu, w drugim Martin nieco inaczej
zagrał swoją partię gitarową, a do tego cały zespół dopasował się z końcówką, którą
pociągnął Gahan. Freelove
[83] - tu zmiany są wręcz drastyczne, bo
mister Eigner zagrał to w sposób niepowtarzalny i nie występujący na
żadnym innym koncercie - Zupełnie inaczej taktował sobie tę piosenkę, przez co
wyszło to co wyszło... a wyszło zajebiście...
Enjoy The
Silence [84] zostało
zagrane przez Gore'a również nieco inaczej z przedłużeniem jego wstawki
gitarowej o dodatkowe 8 taktów, a na sam koniec w
Personal Jesus
[84] usłyszycie nigdzie nie zagraną wcześniej drobną bluesową solówkę, po
czterokrotnym zaśpiewie z naszej strony, w końcówce tego kawałka. Co ciekawe
solówka ta dopiero odkryła się przy wzmacnianiu dynamiki całego nagrania, co
niestety uwidoczniło również inny fakt: gitara w
Personal Jesus
[84] również
jest posiłkowana taśmami. Ale co tam... po to jest technika żeby z niej
korzystać. Dla równowagi trzeba dodać, że mimo półplaybacku Martin i tak
gra poszczególne partie jak gdyby je wszystkie dublując, a podkład z taśmy
traktuje raczej asekuracyjnie.
Poniżej prezentuję transkrypcję bootlegu z Warszawy mojego
autorstwa. Koncert nie jest pełny jedynie 16 utworów. Tak finalnie został
nagrany, przemoczony dysk do MD odmówił posłuszeństwa, wobec czego cała druga
część określana w nomenklaturze depeche MODE jako Rock-On-Stage nie zosta��a nagrana.
Oddzielną sprawą jest soundcheck, który również został
zarejestrowany przeze mnie. Zanim fani weszli na teren Toru na Służewcu
spędziłem tam, wraz dwójką kumpli cały dzień pracując przy powstawaniu tej
sceny. Całość moich przeżyć z tego dnia opisałem we wspomnieniach
Exciter Tour In My
Eyes, w rozdziale Budowa sceny.
Na koniec jeszcze mała ciekawostka, mało kto pamięta, ale Koncert był częścią festiwalu - TP SA
Music & Film Festival. Sam festiwal zaczął się w maju, a skończył właśnie
we wrześniu. Oto twórcza metoda na pozyskanie bogatego sponsora i rozciąganie
definicji festiwalu. Więcej na moim blogu
MODE2Joy/Exciter
Tour.